Dingen die mij zijn opgevallen! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Marloes Dolmans - WaarBenJij.nu Dingen die mij zijn opgevallen! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Marloes Dolmans - WaarBenJij.nu

Dingen die mij zijn opgevallen!

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

03 September 2014 | Australië, Sydney

Nu ik al een aantal dagen in Sydney woon, zijn mij een aantal dingen opgevallen:
- Australiers zijn heel erg vriendelijk, geinteresseerd en altijd bereid om je te helpen (Je hoeft het ze soms niet eens te vragen).
- Australiers zeggen vaak 'cool' of 'no worries'.
- Australische mannen zeggen tegen vrouwen vaak 'darling' of 'love'.
- Als het voetgangers stoplicht op groen springt dan hoor je een bepaald geluidje en dat geluidje doet mij denken aan een videospelletje op een speelautomaat waarbij je op dingen moet schieten. Het overspringen van het groene naar het rode licht heeft zo'n zelfde geluidje als wanneer je één keer op schieten drukt tijdens het spelletje.
- Het stoplicht springt van groen al snel op knipperend rood (dit betekent dat het je eigen risico is om over te steken). Het springt echter vaak al op knipperend rood als je nog niet eens halverwege de straat bent overgestoken (vrij brede straat).
- Australiers rijden/lopen/fietsen links (maar dit wist ik al). Al moet ik er soms nog even aan wennen.
- Australiers stoppen vaak achter de stopstreep i.p.v ervoor (zoals genoemd in mijn tweede reisverslag).
- Sommige Australiers hebben zo'n zwaar accent dat je echt moeite moet doen om te verstaan wat ze zeggen.
- De Amerikaanse winkelketens (zoals Target en K-Mart) zijn goedkoper dan de Australische winkelketens. Target en K-Mart zijn winkels waar je van alles kunt krijgen, van speelgoed tot tuinartikelen en van haarproducten tot kleding.
- De ov-chipkaart (zoals wij die kennen) hebben zij per 1 september 2014 ook ingevoerd. Alleen hier heet het de Opalcard.
- Alle mensen die in Australie wonen en werken hebben een Tax File Nummer (TFN). Dit is een persoonlijk nummer van de belastingdienst.
- Sommige bussen (de meeste waar ik al in heb gezeten) geven niet aan waar ze stoppen. Ze roepen het niet om, maar laten het in de bus ook niet zien. De eerste paar keer was het voor mij dus maar raden waar ik uit moest stappen. (Goed overnagedacht dus en heel handig voor de toeristen!)
- Bij veel kruispunten staan de stoplichten voor auto's etc. aan de overkant van het kruispunt. Dit geldt echter niet voor hele grote kruispunten.
- Het is allemaal erg schoon hier (zoals eerder genoemd in het derde reisverslag) ondanks dat er maar heel weinig prullenbakken staan. Ik heb echter gehoord dat dit te maken heeft met het feit dat er hoge boetes worden uitgedeeld als je het milieu vervuild.
- Tijdens mijn stage is mij opgevallen dat ik meer te doen heb dan de andere twee Nederlanders die tegelijkertijd met mij zijn begonnen. Zelfs hen was het opgevallen dat ik constant bezig ben en van de ene naar de andere kant van het kantoor loop etc. Ook heb ik gemerkt dat ik meer moet samenwerken/overleggen met mijn team dan dat zij met hun team doen. Het samenwerken/overleggen vind ik een erg leuk onderdeel van mijn stage.

Dit is wat mij tot dus ver allemaal is opgevallen. Als mij nog meer opvalt dan laat ik jullie dat natuurlijk weten.

Liefs,
Marloes

  • 03 September 2014 - 17:04

    Stefan:

    Hallo Marloes,
    Wat leuk om je verslagen te lezen en wat maak je een hoop mee, jou kennende heb je veel te vertellen en dat kon ik in je vorige verslag ook uitgebreid lezen. Goed om te horen dat je zo goed gesetteld bent! Heb je ook wat foto's? Geniet van je mooie onvergetelijke tijd in Sydney!
    Liefs,
    Stefan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 3077

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2014 - 30 Januari 2015

Sydney, Australia

Landen bezocht: